$


آیة الکرسی و فضائل آن - جلسه ۳۶

$

* آیة الکرسی و استفاده از عطر:

۳۴/۳۲ (…)- الکافی (ح ۱۲۸۷۲): محمد بن یحیی عن أحمد بن محمد بن عیسی عن معمر بن خلاد قال: «أمَرَنی أبوالْحَسَنِ الرِّضاj، فَعَمِلْتُ لَهُ دُهْناً فیهِ مِسْکٌ وَ عَنْبَرٌ. فَأمَرَنی أنْ أکْتُبَ فی قِرْطاسٍ آیَةَ الْکُرْسیِ وَ أُمَّ الْکِتابِ وَ الْمُعَوِّذَتَیْنِ وَ قَوارِعَ مِنَ الْقُرْآنِ وَ أجْعَلَهُ بَیْنَ الْغِلافِ وَ الْقارورَةِ. فَفَعَلْتُ، ثُمَّ أتَیْتُهُ بِهِ، فَتَغَلَّفَ بِهِ وَ أنا أنْظُرُ إلَیْهِ.»

* ترجمه:

معمر بن خلاد روایت کرد: «ابوالحسن الرضاj مرا امر کرد، پس برای ایشان روغنی فراهم کردم که مشک و عنبر در آن بود. پس مرا امر فرمودند که آیة الکرسی و ام الکتاب و معوذتین و قوارعی از قرآن را در کاغذی بنویسم و آن را بین جلد و شیشه قرار دهم. پس انجام دادم، سپس نزد ایشان آوردم، پس محاسن خود را با آن آغشته کردند در حالی که من به ایشان نگاه می‌کردم.»

* بررسی سند:

این حدیث را ثقةالاسلام الکلینی از محمد بن یحیی العطار از احمد بن محمد بن عیسی الاشعری از معمر بن خلاد روایت کرده است که همه از ثقات بوده و در نتیجه معتبر است.

* شرح:

– قوارع جمع قارعه از ریشه قرع و به معنای کوفتن چیزی بر چیز دیگر است. قارعه که نام یکی از سوره‌های قرآن است نیز از همین معنا گرفته شده است و به معنای کوبنده و در اصطلاع به معنای واقعه کوبنده و نابودکننده است. قیامت را نیز به همین جهت قارعه گویند.

– قوارع قرآن، سوره‌ها و آیه‌هایی هستند که برای در امان ماندن از شر بدی‌ها خوانده می‌شود.

– مشهورترین قوارع قرآن، آیة الکرسی، معوذتین، یس و آیه‌های تبارک الذی بیده الملک، و ان یکاد و آیات آخر سوره بقره است که بعضی از این موارد معتبر است.

– حقیر نمی‌دانم حکمت و علت این کار امامj چه بوده است، ولی با توجه به این‌که امامj آن را انجام داده‌اند، با توجه به دیدگاهی که ما نسبت به حکمت ایشان داریم، قاعدتاً دلیلی داشته است.

– استفاده از بوی خوش، هم برای مردان و هم برای زنان، البته هر کدام با شرایط و ضوابط خودش بسیار توصیه شده است که فعلاً از بحث ما خارج است و شاید زمانی هم به آن پرداختیم.

و صلی الله علی محمد و آله

نمودار درختی مدرس

باز کردن همه | بستن همه