$


ازدواج معاطاتی - جلسه ۲۷

$

* مجموعه روایات ششم: بعضی از روایات بخش قبل
در پایان بخش روایاتی که ممکن است در تأیید ازدواج معطاتی استفاده شود، خوب است یادآوری کنم که چند روایت از روایاتی که در بخش اول، یعنی دلایل مخالفان ازدواج معاطاتی بررسی کردیم، به نوعی مؤید جواز معاطات در ازدواج بودند. البته بعضیشان معتبر بودند و بعضیشان غیر معتبر که غیر معتبرها، نا آن‌جه به کار می‌آیند و نَه این‌جا. یکی از این روایات که به نظرم مهم‌ترینش هم بود، ۱۳/۷ بود که خیلی سریع آن را مرور می‌کنیم.
۱۳/۷- (الکافی، ح ۱۰۳۶۸): مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی عَنْ أحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلیِّ بْنِ الْحَکَمِ عَنِ الْعَلاءِ بْنِ رَزینٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أبی‌جَعْفَرٍj قالَ: «جاءَتِ امْرَأةٌ إلَی النَّبیِp، فَقالَتْ: «زَوِّجْنی.» فَقالَ رَسولُ اللهِp: «مَنْ لِهَذِهِ؟» فَقامَ رَجُلٌ، فَقالَ: «أنا یا رَسولَ اللهِ! زَوِّجْنیها.» فَقالَ: «ما تُعْطیها؟» فَقالَ: «ما لی شَیْءٌ.» فَقالَ: «لا!»» قالَ: «فَأعادَتْ، فَأعادَ رَسولُ اللهِp الْکَلامَ. فَلَمْ یَقُمْ أحَدٌ غَیْرُ الرَّجُلِ. ثُمَّ أعادَتْ. فَقالَ رَسولُ اللهِp فی الْمَرَّةِ الثّالِثَةِ: «أ تُحْسِنُ مِنَ الْقُرْآنِ شَیْئاً؟» قالَ: «نَعَمْ!» فَقالَ: «قَدْ زَوَّجْتُکَها عَلَی ما تُحْسِنُ مِنَ الْقُرْآنِ، فَعَلِّمْها إیّاهُ.»»
دیدیم که این حدیث معتبر درجه یک است و می‌بینیم که ایجاب و قبولی در کار نیست و حضرت رسول اللهp بعد از آن‌که از موافقت زن و مرد و مقدار مهریه مطلع شده‌اند، مطلب را از باب اخبار فرموده‌اند. در ضمن اگر خاطرتان باشد، گفتیم که فعل معصوم، ظهور در اباحه دارد، مگر به قرینه‌ای وجوب آن معلوم شود. فعل نبی مکرم اسلامp در این‌جا هم نشان از اباحه این‌گونه ازدواج معاطاتی دارد. مگر کسی بگوید اول مباح بوده و بعداً حرام شده است که دیدیم دلیلی بر این ادعا نیست.

فعلا بحث را همین‌جا نگه‌داریم تا أن شاء الله جلسه آینده نکات مهمی درباره تقیه، هم به صورت کلی و هم در ما نحن فیه عرض کنم.

و صلی الله علی محمد و آله

نمودار درختی مدرس

باز کردن همه | بستن همه