$


آیة الکرسی و فضائل آن - جلسه ۳۴

$

* روایت تکمیلی:

۳۲/۳۰ (…)- التهذیب (ج ۱، ح ۱۴۹۰): الحسین بن سعید عن حماد بن عیسی عن حریز عن زرارة عن أبی‌جعفرj قال: «قال: «إذا وَضَعْتَ الْمَیِّتَ فی لَحْدِهِ، فَقُلْ: «بِسْمِ اللهِ وَ فی سَبیلِ اللهِ وَ عَلَی مِلَّةِ رَسولِ اللهِp» وَ اقْرَأْ آیَةَ الْکُرْسیِ وَ اضْرِبْ بیَدِکَ عَلَی مَنْکِبِهِ الْأیْمَنِ، ثُمَّ قُلْ: «یا فُلانُ! قُلْ: «رَضیتُ بِاللهِ رَبّاً وَ بِالْإسْلامِ دیناً وَ بِمُحَمَّدٍ رَسولًا وَ بِعَلیٍّ إماماً» وَ یُسَمَّی إمامُ زَمانِهِ. فَإذا حُثیَ عَلَیْهِ التُّرابُ وَ سوّیَ قَبْرُهُ، فَضَعْ کَفَّکَ عَلَی قَبْرِهِ عِنْدَ رَأْسِهِ وَ فَرِّجْ أصابِعَکَ وَ اغْمِزْ کَفَّکَ عَلَیْهِ بَعْدَ ما یُنْضَحُ بِالْماءِ.»»

* ترجمه:

ابوجعفر (امام باقر)j فرمودند: «هنگامی که میت را در لحدش قرار دادی، پس بگو: «به نام الله و در راه الله و بر آیین رسول اللهp» . آیة الکرسی را بخوان و با دستت به شانه راستش بزن، سپس بگو: «ای فلانی! به پروردگاری الله و اسلام به عنوان دین و رسالت محمد و به امامت علیj راضی شدم» و امام زمانش را نام می‌برد. پس هنگامی خاک بر او پاشیده شد و قبرش صاف شد، بعد آن‌که آب بر آن پاشیده شد، پس دستت را بر قبرش، نزد سرش قرار بده و انگشتانت را باز کن و کف دستت را بر آن فشار ده.»

* بررسی سند:

ضمیر «ه» در عنه به علی بن ابراهیم بر می‌گردد که از پدرش از حماد بن عیسی از حریز بن عبدالله از زرارة بن اعین روایت کرده است.

* شرح:

– اگر دقت بفرمایید عبارات روایت قبل، در این روایت بیان شده و از این‌جا است که معلوم می‌شود زراره مطلب قبل را از فرمایش امام باقرj بیان کرده است.

– سایر مطالب هم همان است که پیش از این عرض کردم.

و صلی الله علی محمد و آله

نمودار درختی مدرس

باز کردن همه | بستن همه