$


آیة الکرسی و فضائل آن - جلسه ۲۸

$

* آیة الکرسی و بلندی دیوار خانه (۲):

۲۶/۲۴ (…)- المحاسن (ج ۲، ص ۶۰۹): عنه عن محمد بن عیسی عن أبی‌محمد الأنصاری عن أبان بن عثمان عن أبی‌عبداللهj قال: «شَکا إلَیْهِ رَجُلٌ عَبَثَ أهْلِ الْأرْضِ بِأهْلِ بَیْتِهِ وَ بِعیالِهِ، فَقالَ: «کَمْ سَمْکُ بَیْتِکَ؟» فَقالَ: «عَشَرَةُ أذْرُعٍ». فَقالَ: «اذْرَعْ ثَمانیَةً، ثُمَّ اکْتُبْ آیَةَ الْکُرْسیِ فیما بَیْنَ الثَّمانیَةِ إلَی الْعَشَرَةِ کَما یَدورُ، فَإنْ کانَ بَیْتٌ سَمْکُهُ أکْثَرُ مِنْ ثَمانیَةِ أذْرُعٍ، فَهوَ مُحْتَضَرٌ وَ الْجِنُّ تَکونُ فیهِ تَسْکُنُهُ.»

* ترجمه:

ابان بن عثمان از ابوعبدالله (امام صادق)j روایت کرد: «فردی به ایشان شکایت کرد که اهل زمین، اهل بیت و خانواده‌اش را به بازی می‌گیرند. پس فرمودند: «ارتفاع خانه‌ات چقدر است؟» پس گفت: «ده ذراع». پس فرمودند: «هشت ذراع اندازه کن، سپس آیة الکرسی را دور تا دو بین هشت تا ده ذراع بنویس، چرا که خانه‌ای که ارتفاعش بیش از هشت ذراع باشد، پس آن محتضر است و جن در آن ساکن می‌شود.»»

* بررسی سند:

این حدیث را احمد بن محمد البرقی از محمد بن عیسی بن عبید از ابومحمد، عبدالله بن ابراهیم بن حماد الانصاری از ابان بن عثمان روایت کرده است که همه این افراد از ثقات بوده و محمد بن عیسی بن عبید هم که از ثقات مشروط است، مشکلی در سند روایت ایجاد نمی‌کند، در نتیجه حدیث معتبر است.

شبیه این حدیث را ثقةالاسلام الکلینی در الکافی(ح ۱۲۹۴۲) از علی بن ابراهیم و عدة من اصحابنا از احمد بن ابی‌عبدالله البرقی و سهل بن زیاد همگی از محمد بن عیسی بن عبید به باقی سند روایت کرده است که هر چند سهل بن زیاد از ضعفا است، اما حدیث به واسطه سایر طرق، معتبر است.

شیخ صدوق نیز شبیه این روایت را در الخصال (ج ۲، ص ۴۰۸) از محمد بن علی ماجیلویه از محمد بن یحیی العطار از محمد بن احمد بن یحیی بن عمران الاشعری از محمد بن عیسی بن عبید به باقی سند روایت کرده است که این طریق نیز معتبر است.

* شرح:

– جن از موجوداتی است که در قرآن مکرراً ذکر شده و به توجه به دلایل منقولی که موجود است، مانند انسان‌ها بر اصناف مختلف هستند که إن شاء الله بحث مفصلی ذیل آیات مربوط به جن مانند آیه ۲۷ سوه حجر و ۱۵ سوره رحمن خواهیم داشت.

– علی ای حال با توجه به این روایت معلوم می‌شود که یکی از دلایل ناپسند بودن ارتفاع زیاد خانه‌ها چیست و همان‌طور که پیش از این هم عرض کردم، اگر کسی خانه‌ای به ارتفاع زیاد داشت، مناسب است که برای رهایی از ناپسندی آن، آیة الکرسی را بر فراز دیوار آن بنویسد و توضیحاتی در این باره، ذیل حدیث قبل عرض شد.

و صلی الله علی محمد و آله

نمودار درختی مدرس

باز کردن همه | بستن همه