$


آیة الکرسی و فضائل آن - جلسه ۲۶

$

* آیة الکرسی و رهایی از فلج و نیش حیوانات زهردار:

۲۴/۲۲ (۱۴۲۳)- الکافی (ح ۳۵۵۲): عدة من أصحابنا عن أحمد بن محمد عن الحسن بن علی عن الحسن بن الجهم عن إبراهیم بن مهزم عن رجل سمع أباالْحَسَنِj یَقولُ: «مَنْ قَرَأ آیَةَ الْکُرْسیِ عِنْدَ مَنامِهِ، لَمْ یَخَفِ الْفالِجَ إنْ شاءَ اللهُ وَ مَنْ قَرَأها فی دُبُرِ کُلِّ فَریضَةٍ لَمْ یَضُرَّهُ ذو حُمَةٍ . . .»

* ترجمه:

ابوعبدالله (امام صادق)j فرمودند: «کسی که آیة الکرسی را هنگام خوابش بخواند، اگر الله بخواهد، از فلج شدن نترسد و هر که آن را در ادامه نماز واجب بخواند، نیش‌دار زهرآگینی به او ضرر نرساند . . .»

* بررسی سند:

این حدیث را ثقةالاسلام الکلینی از عدة من اصحابنا از احمد بن محمد از حسن بن علی بن فضال از حسن بن جهم از ابراهیم بن مهزم از فردی که نامش را نبرده‌اند از امام کاظمj روایت کرده است.

احمد بن محمد در این‌جا یا ابن عیسی الاشعری است یا ابن خالد البرقی که با توجه به وثاقت نفر بعد، در این‌جا تأثیری در اعتبار حدیث ندارد. رجل نیز هر چند مجهول است، اما به واسطه اعتماد ابراهیم بن مهزم می‌توان او را توثیق کرد، لذا با توجه به مبنای ما انتساب این حدیث به معصومj معتبر است.

شبیه این حدیث را شیخ صدوق در ثواب الأعمال (ص ۱۰۴) از پدرش از سعد بن عبدالله از حسن بن علی بن فضال از حسن بن جهم به باقی سند نیز روایت کرده است.

* شرح:

یکی از نکات جالبی که در این روایت به آن اشاره شده است، این‌که خواندن اجرای این دستورالعمل‌ها به طور قطع موجب به نتیجه رسیدن آن نیست، بلکه این‌جا هم مانند همه جاهای دیگر، اراده الله تعالی لازم است، لذا انسان با اجرای این دستورالعمل‌ها می‌تواند امیدوار باشد که نتیجه آن حاصل شود، لذا این‌که این دستورالعمل‌ها را اجرا کند و خود را جاهلانه به مهلکه بیاندازد، قرار نیست که حتماً به کار آید. درست مانند دستورالعمل‌های پزشکی که اگر فلان دارو را استفاده کنی، بهبود پیدا می‌کنی، اما طبیعی است که به صرف خوردن آن دارو، قرار نیست بهبودی حاصل شود، بلکه شرایط دیگری هم مانند پرهیزهای لازم، در این بهبودی مؤثر است که باید لحاظ شود.

یا مثلا کسی بعد از همه نمازهای واجب، یا هر شب، قبل از خواب، آیةالکرسی رابخواند، بعد خود را از طبقه چهارم بیاندازد پایین یا خود را در معرض حیوانات گزنده قرار دهد. با اینفرد باید گفت، همان کسی که یک بار این دستور العمل را داده، هزاران بار گفته عقلت را هم به کار بیانداز. چطور این یک بار را شنیدی، اما آن هزار بار را نادیده گرفتی؟!

خلاصه اینکه عقل هم خوب چیزی است.

و صلی الله علی محمد و آله

نمودار درختی مدرس

باز کردن همه | بستن همه