$


آیة الکرسی و فضائل آن - جلسه ۷

$

* خواندن آیة الکرسی عنایت ویژه الهی به شیعیان:

۷/۵- (۱۴۲۴)- الکافی (ح ۳۵۴۶): حمید بن زیاد عن الحسن بن محمد عن أحمد بن الحسن المیثمی عن یعقوب بن شعیب عَنْ أبی‌عَبْدِاللهِj قالَ: «لَمّا أمَرَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَ هَذِهِ الْآیاتِ أنْ یَهْبِطْنَ إلَی الْأرْضِ، تَعَلَّقْنَ بِالْعَرْشِ وَ قُلْنَ: «أیْ رَبِّ إلَی أیْنَ تُهْبِطُنا؟ إلَی أهْلِ الْخَطایا وَ الذُّنوبِ؟» فَأوْحَی اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ إلَیْهِنَّ أنِ اهْبِطْنَ: «فَوَ عِزَّتی وَ جَلالی! لا یَتْلوکُنَّ أحَدٌ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ وَ شیعَتِهِمْ فی دُبُرِ ما افْتَرَضْتُ عَلَیْهِ مِنَ الْمَکْتوبَةِ فی کُلِّ یَوْمٍ، إلّا نَظَرْتُ إلَیْهِ بِعَیْنیَ الْمَکْنونَةِ فی کُلِّ یَوْمٍ سَبْعینَ نَظْرَةً، أقْضی لَهُ فی کُلِّ نَظْرَةٍ سَبْعینَ حاجَةً وَ قَبِلْتُهُ عَلَی ما فیهِ مِنَ الْمَعاصی» وَ هیَ أُمُّ الْکِتابِ وَ شَهِدَ اللهُ أنَّهُ لا إلهَ إلّا هوَ وَ الْمَلائِکَةُ وَ أولوا الْعِلْمِ وَ آیَةُ الْکُرْسیِّ وَ آیَةُ الْمُلْکِ.

* ترجمه:

ابوعبدالله (امام صادق)j فرمودند: «هنگامی که الله عز و جل این آیات را امر فرمودند که به سوی زمین فرود آیند، به عرش آویختند و گفتند: «پروردگارا! ما را به کجا فرود می‌آوری؟ به سوی اهل خطاها و گناهان؟» پس الله عز و جل به سوی آن‌ها وحی کرد: «پس به عزتم و جلالم قسم! احدی از آل محمد و شیعیان آن‌ها، شما را در هر روز در ادامه آن‌چه بر او واجب کرده‌ام از مقرر شده، نخواند، مگر به چشم مخفی خودم در هر روز به سوی او هفتاد نظر نگاه کنم که در هر نظر هفتاد نیاز برای او برآورده نمایم و او را بر آن‌چه در آن از گناهان است، بپذیرم» و آن ام الکتاب و شهد الله أنه لا إله إلا هو و الملائکة و أولوا العلم و آیة الکرسی و آیة الملک است.»

* بررسی سند:

این حدیث را ثقة الاسلام الکلینی از حمید بن زیاد از حسن بن محمد بن سماعه از احمد بن حسن بن اسماعیل المیثمی از یعقوب بن شعیب از امام صادقj روایت کرده است که همه این افراد از ثقات بوده و در نتیجه معتبر است.

* شرح:

– آیه «شهد الله أنه لا إله إلا هو و الملائکة و أولوا العلم»، بخشی از آیه ۱۸ سوره آل عمران است که می‌فرماید: «شهادت داد الله که او، نیست خدایی مگر او و ملائکه و صاحبان علم (نیز) . . .»

– ظاهراً منظور از آیه ملک، آیه ۲۶ سوره آل عمران است که می‌فرماید: «قُلِ اللَّهُمَّ مالِک الْمُلْک تُؤْتی الْمُلْک مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْک مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِیدِک الْخَیرُ إِنَّک عَلی کلِّ شَیءٍ قَدیرٌ». یعنی «بگو: «خداوندا! دارنده فرمان‌روایی! می‌دهی فرمان‌روایی هر که را اراده کنی و بر می‌داری فرمان‌روایی را از هر که اراده کنی و عزت می‌بخشی کسی را که اراده کنی و ذلیل می‌کنی هر که را اراده کنی. به دست تو است بهترین. به یقین تو بر هر چیزی بسیار قادر هستی.»

– مکتوبه که ما مقرر شده معنا کردیم، در این روایت و مشابه آن، کنایه از نمازهای واجب یومیه است.

– با توجه به این روایت، خواندن این آیات و سور پس از نمازهای واجب یومیه، بسیار مستحب و مفید فایده است.

– این روایت ضمن بیان فضیلت بسیار سوره حمد، فضیلت خواندن تعدادی از آیات را نیز بیان می‌کند که از جمله آن‌ها آیة الکرسی است.

و صلی الله علی محمد و آله

نمودار درختی مدرس

باز کردن همه | بستن همه