$


آیة الکرسی و فضائل آن - جلسه ۶

$

* آیة الکرسی و نماز شب:

۵/۳ (…)- التهذیب (ج ۲، ح ۱۳۷۹): عنه عن محمد بن الحسین عن صفوان عن ابن بکیر عن محمد بن مسلم عن کامل عن أبی‌جعفرj قال: «إذا اسْتَفْتَحْتَ صَلاةَ اللَّیْلِ وَ فَرَغْتَ مِنَ الِاسْتِفْتاحِ، فاقْرَأْ آیَةَ الْکُرْسیِ وَ الْمُعَوِّذَتَیْنِ، ثُمَّ اقْرَأْ فاتِحَةَ الْکِتابِ وَ سورَةً.»

* ترجمه:

ابوجعفر (امام صادق)j فرمودند: «هنگامی خواستی نماز شب را آغاز کنی و از مقدمات فراغ شدی، پس آیة الکرسی و معوذتین را بخوان، سپس فاتحة الکتاب و سوره‌ای را بخوان.»

* بررسی سند:

ضمیر ه در عنه به محمد بن علی بن محبوب بر می‌گردد، لذا شیخ الطائفه این حدیث را به طریق خود از محمد بن علی بن محبوب از محمد بن حسین بن ابی‌الخطاب از صفوان بن یحیی از عبدالله بن بکیر از محمد بن مسلم از فردی به نام کامل روایت کرده است.

همه این افراد از اجلای ثقات هستند، مگر کامل که شناسایی نشد، اما به واسطه محمد بن مسلم می‌توان به او اعتماد کرد.

طریق شیخ به محمد بن علی بن محبوب به واسطه حسین بن عبدالله الغضائری از احمد بن محمد بن یحیی العطار از پدرش است که این طریق معتبر بود.

* شرح:

مطلب خاصی درباره متن این روایت ندارم که عرض کنم، لذا از این فرصت استفاده کرده و چند نکته را به اختصار درباره نماز شب عرض می‌کنم.

– نماز شب از نمازهای مستحبی است که توصیه‌های شدید و اکیدی بر محافظت و استمرار بر آن شده است.

– وقت نما شب از نیمه شب آغاز شده و تا اذان صبح ادامه دارد که ظاهراً هر چه به نماز صبح نزدیک‌تر باشد، بهتر است.

– توصیه به این نمازها به گونه‌ای است که در شرایطی مجاز است پیش از وقت مذکور و بعد از اقامه نماز عشا خوانده شود. مثلاً اگر کسی ناچار است، قبل از نیمه شب بخوابد و بیم دارد که خواب بماند، می‌تواند آن را بعد از اقامه نماز عشا و قبل از خواب بخواند.

– وضعیت این نمازها به گونه‌ای است که اگر کسی موفق به ادای آن نشد، طبق ضوابطی توصیه شده است که قضای بخشی از آن را به جا آورد.

– از آن‌جا که قرار ما در این جلسات ورود به مباحث تخصص فقه نیست، مطالب را کلی عرض کرده و به همین مقدار بسنده می‌کنم و به عزیزان توصیه می‌کنم که مروری به نظرات مجتهدینی که به عنوان مراجع تقلید در امور فقهی انتخاب کرده‌اند، داشته باشند.

– و در پایان، به همین روایت اشاره کنم که از شاید تنها آیه‌ای که در این نماز و بعضی نمازهای دیگز، به خواندن آن توصیه شده است، همین آیة الکرسی است و در سایر موارد، چه سوره طولانی باشد و چه کوتاه، خواندن کل سوره توصیه شده است و نه یک آیه از آن.

و صلی الله علی محمد و آله

نمودار درختی مدرس

باز کردن همه | بستن همه