((( مشاهده و دانلود فایل تصویری از آپارات )))
** گزارش اجمالی:
در این جلسه استاد ضمن توضیحاتی پیرامون انواع روات موجود در سند روایات، حدیث اول کتاب المحجة را روایت کرده و درباره معنای شیعه و تفاوتش با علاقه و محبت توضیحاتی دادند.
** فرازهایی از جلسه دوم:
◇ روایت اول از کتاب المحجة: بن بابویه، قال: حدثنا علی بن أحمد بن محمد الدقاق رضیاللهعنه، قال: حدثنا محمد بن أبیعبدالله الکوفی، قال: حدثنا موسی بن عمران النخعی، عن عمه الحسین بن یزید، عن علی بن أبیحمزة، عن یحیی بن [أبی[ القاسم، قال: «سألت الصادق علیهالسلام عن قول الله عز و جل: «الم، ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدیً لِلْمُتَّقینَ، الَّذینَ یُؤْمِنونَ بِالْغَیْبِ». فقال: «المتقون شیعة علی علیهالسلام، و الغیب فهو الحجة [الغائب] و شاهد ذلک قوله تعالی: «وَ یَقولونَ: لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَیْهِ آیَةٌ مِنْ رَبِّهِ؟ فَقُلْ: إنَّما الْغَیْبُ لِلّهِ فَانْتَظِروا، إنّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرینَ».»
یحیی بن ابیالقاسم روایت کرد: «از جعفر بن محمد الصادق علیهالسلام درباره کلام الله عز و جل: «الم، ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدیً لِلْمُتَّقینَ الَّذینَ یُؤْمِنونَ بِالْغَیْبِ» سؤال کردم، (در پاسخ) فرمودند: «المتقون شیعه علی علیهالسلام هستند و الغیب، پس همان حجت غایب است و شاهد آن، کلام او تعالی است: «لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَیْهِ آیَةٌ مِنْ رَبِّهِ؟ فَقُلْ: إنَّما الْغَیْبُ لِلّهِ فَانْتَظِروا، إنّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرینَ».»
◇ این حدیث از دسته احادیث تعبدی است، چرا که صرفاً در صورتی قابل قبول است که قطع داشته باشیم از جانب امام معصوم است و خودمان نمیتوانیم از جانب خود از این نوع تفسیرها داشته باشیم، ولو این خود، یکی از علمای بزرگ باشد.
◇ این حدیث را شیخ صدوق در در کتاب کمال الدین (ج ۱، ص ۱۷ و ج ۲، ص ۳۵۰) روایت کردهاند.
◇ سند این حدیث معتبر درجه دو است.
◇ ما راویان حدیث را در سه دسته کلی قرار میدهیم.
افراد ثقه، یعنی کسانی که به نقل خبرشان، در مجموع، اعتماد داریم.
افراد ضعیف، یعنی افرادی که به نوعی نقل خبر ضعیف یا غیر قابل اعتماد هستند.
افراد بلاتکلیف یا مجهول و مهمل، کسانی هستند که نمیدانیم میشود به نقل خبرشان اعتماد کرد یا خیر.
در این دستهبندی، تنها افراد ثقه خبرشان معتبر است. افراد ثقه، هر چند مراتب مختلفی دارند، اما ما آنها را به سه دسته کلی تقسیم میکنیم. (جهت آشنایی بیشتر لطفا کلیک کنید.)
◇ سه مطلب کلی و مستقل را درباره متن این حدیث بررسی خواهیم کرد که اولی، درباره شیعه و تشیع است. خود این مطلب در قالب چند سؤال بررسی میشود.
در این حدیث، تقواپیشگان، شیعیان امیرالمومنین علیهالسلام معرفی شدهاند. اما دو پرسش:
۱- شیعه چیست و شیعه علی کیست؟
۲- آیا تقواپیشگان فقط شیعیان امیرالمومنین علیهالسلام هستند، یا امام صادق علیهالسلام در این روایت خواسته است که تنها یکی از مصادیق آنها را بیان کنند؟
استاد در این جلسه، فقط به سؤال اول پرداختند.
(علاقهمندان برای شنیدن صوت کامل این جلسه میتوانند به لینکهای بالای صفحه مراجعه کنند.)