$


جلسه ششم تفسیر آیات مهدوی (امام مهدی در قرآن)

((( دانلود فایل صوتی )))

((( مشاهده و دانلود فایل تصویری از آپارات )))

** گزارش اجمالی:

استاد در این جلسه، به نقد و بررسی دو مطلب مستقل پرداختند.

۱. روایت دوم درباره تهران و تهرانی و ظهور
۲٫ بررسی حدیث چهارم و پنجم از کتاب المُحجه

** فرازهایی از جلسه ششم:

روایتی که امروز نقل می کنیم در ارتباط با زوراء است که این‌جا هم به عنوان تهران معرفی شده است.

◇ تهران، شهری با قصرهایی مانند قصرهای بهشت و …:

* روایت شده است که امام صادق علیه‌السلام به مفضل بن عمر فرمودند که ای مفضل آیا می‌دانی زورا کجا است؟ مفضل در جواب می‌گوید که خدا و حجتش داناتر است. امام می‌فرماید که ای مفضل! بدان که در نزدیکی رِی کوه سیاهی است که زیر آن شهری بنا شود به نام طهران. شهر زورا همان است. قصرهایش مانند قصرهای بهشت است و زنانش حورالعین هستند، ای مفضل بدان که زنان آن‌جا به لباس کفر ملبس می‌شوند و به زینت ظالمان خود را می‌آرایند. بر پشت زین می‌نشینند و همسران خود را تمکین نمی‌کنند. درآمد شوهران، آن‌ها را کفایت نمی‌کند و از ایشان طلب جدایی می‌کنند. مردها به مردها اکتفا می‌کنند و مردان خود را شبیه زنان و زنان خود را شبیه مردان می‌کنند. پس اگر می‌خواهی که دین خود را حفظ کنی در آن‌جا سکونت نکن چرا که آن‌جا محل فتنه است و از آن‌جا به سوی قله کوه ها فرار کن و مانند روباه با بچه هایش از سوراخی به سوراخ دیگر بگریز.

* استاد در بخش اول، به بررسی سند و متن این حدیث پرداختند.

◇ روایت اول از کتاب المحجة:

ما پیش از این سه حدیث را از کتاب المحجه را روایت و بررسی کردیم. امروز دو روایت دیگر، یعنی حدیث چهارم و پنجم از این کتاب را خدمتتان روایت کرده و بررسی خواهیم کرد.

*روایت چهارم: روایت شده است امام باقر علیه‌السلام فرمودند: «قسم به الله! گویی که من امام غائب را می‌بینم در حالی که پشتش را به حجرالاسود تکیه داده است، خدا را به حقش قسم می دهد، سپس می گوید ای مردم اگر کسی در رابطه با الله می خواهد با محاجه کند، من شایسته تر به الله هستم. ای مردم اگر کسی می خواهد در مورد آدم با من محاجه کند، من شایسته تر هستم به آدم. ای مردم …».

* روایت پنجم: روایت شده است که امام باقر علیه‌السلام درباره آیه ۱۴۸ سوره بقره فرمودند: «(منظور) از خیرات ولایت است. در این عبارت قرآنی، منظور اصحاب قائم علیه‌السلام هستند که تقریبا ۳۱۰ فرد بوده و قسم به الله که امت معدوده همین افراد هستند. قسم به خدا در یک ساعت واحد این ها کنار هم جمع می شوند مانند جمع شدن ابرهای پاییزی».

استاد، طبق روال معمول، منبع، سند و متن این دو حدیث را مورد بررسی قرار دادند.

¤ علاقه‌مندان برای شنیدن صوت کامل این جلسه می‌توانند به پادکست جلسه سوم در کانال‌های یوتیوب و آپارات مراجعه کنند.

نمودار درختی مدرس

باز کردن همه | بستن همه