$


جلسه هشتم تفسیر آیات مهدوی (امام مهدی در قرآن)

((( دانلود فایل صوتی )))

((( مشاهده و دانلود فایل تصویری از آپارات )))

** گزارش اجمالی:

استاد در این جلسه، به نقد و بررسی دو مطلب مستقل پرداختند.

۱٫ حدیثی درباره دشمنی اهل ری با امام زمان

۲٫ بررسی حدیث هفت و هشت از کتاب المُحجة

۳٫ بررسی کلیپ سخن نسبت داده شده به امام حسین در دشمن با ایرانیان

** فرازهایی از جلسه هشتم:

روایتی که امروز نقل می‌کنیم هم در ارتباط با شهر ری و اهالی آن است.

◇ دشمنی اهل ری با امام زمان:

* روایت شده است که امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «سیزده شهر و طایفه هستند که اهل آن با قائم نبرد می کنند و او نیز با آن ها وارد نبرد می شود. اهل مکه، اهل مدینه، اهل شام، بنی امیه، اهل بصره، اهل دومیسان، کردها، اعراب، زبه، غنی، باهله، ازد و اهل ری.»

* استاد در بخش اول، به بررسی سند و متن این حدیث پرداختند.

◇ حدیث هفتم کتاب المحجة:

* حدیث هفتم: روایت شده است که هنگامی که امام (به قیام) اذن داده شد، الله عز و جل را به نام عبرانیش می خواند. پس اصحاب وی به تعداد ۳۱۳ نفر برای او مهیا می شوند همانگونه که ابرهای پاییزی گرد هم جمع می‌شوند. این‌ها اصحاب الالویه هستند. عده ای شبانه از بستر خودشان مفقود شده و صبح را در مکه حضور پیدا می کنند و از آن ها نیز کسانی هستند که در روز در بین ابرها سیر می‌کنند. او را به اسم خودش یا اسم پدرش و ظاهر و نسبش می‌شناسند. راوی می پرسد که کدام از این دو گروه ایمانشان محکم‌تر است؟ پاسخ داده شد: آن‌هایی که در روز در بین ابرها سیر می‌کنند آن‌ها ایمانشان اعظم است. و منظور از مفقودین همان‌ها هستند و این آیه در مورد آن ها نازل شده است: «أَيْنَ ما تَكونوا يَأْتِ بِكُمُ اللهُ جَميعًا».

استاد ذیل این حدیث، ضمن بررسی منبع و سند آن، نکاتی را فرمودند که از جمله آن‌ها درباره اصحاب الاویه و این‌که آیا اصحاب قائم محدود به این افراد هستند، بود

* حدیث هشتم: روایت کرده‌اند که امام صادق علیه‌السلام درباره آیه «فَاسْتَبِقوا الْخَيْراتِ أَيْنَ ما تَكونوا يَأْتِ بِكُمُ اللهُ جَميعًا» فرمودند: «درباره قائم و اصحاب او نازل شده است، آن ها به غیرمیعاد جمع می‌شوند.»

ایشان نکاتی را هم درباره سند و متن این حدیث فرمودند.

¤ علاقه‌مندان برای شنیدن صوت کامل این جلسه می‌توانند به پادکست جلسه سوم در کانال‌های یوتیوب و آپارات مراجعه کنند.

نمودار درختی مدرس

باز کردن همه | بستن همه