$


ذکر کثیر - جلسه ۶

$

** آیه هفتم: سوره احزاب، آیه ۴۱

* متن آیه: یا أیُّها الَّذینَ آمَنوا اذْکُروا اللهَ ذِکْراً کَثیراً.

* ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده‌اید، یاد کنید الله را یاد بسیار.

* شرح و بیان:

آیه بعدی که الله عز و جل می‌فرماید: «وَ سَبِّحوهُ بُکْرَةً وَ أصیلاً»، در اصل در ادامه این توصیه است.

در این آیه شریفه، الله تعالی به صراحت به کسانی که ایمان آورده‌اند، دستور می‌دهد که او را بسیار یاد کنند و صبح و شام تسبیح کنند، لذا تکلیف ما که می‌خواهیم از جمله ایمان آورندگان باشیم، به وضوح روشن می‌شود.

لازم به ذکر است که عمده روایات حضرات معصومینb پیرامون ذکر کثیر و مصادیق آن، با اشاره به همین آیه شریفه می‌باشد که إن شاء الله پس از پایان بخش آیات، به آن خواهیم پرداخت.

درباره تسبیح، بکرة و اصیلاً هم که قبلاً نکاتی را عرض کردم و جهت یادآوری فقط به همین نکته اشاره کنم که منظور از بکرة و اصیلاً، همه ساعات شبانه روز می‌شود.

** آیه هشتم: سوره جمعه، آیه ۱۰

* متن آیه: فَإذا قُضیَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِروا فی الْأرْضِ وَ ابْتَغوا مِنْ فَضْلِ اللهِ وَ اذْکُروا اللهَ کَثیراً لَعَلَّکُمْ تُفْلِحونَ.

* ترجمه: پس هنگامی که نماز (جمعه) به پایان رسید، در زمین پراکنده شوید و از فضل الله بجویید و الله را بسیار یاد کنید باشد که رستگار شوید.

* شرح و بیان:

این آیه شریفه در ضمن دستوراتی پیرامون نماز جمعه بیان شده است و این‌که پس از اقامه و پایان یافتن آن می‌توان به امور معاش دنیوی پرداخت، اما باید الله تعالی را بسیار یاد کرد و این از نکات بسیار مهم است که مبادا اشتغالات دنیوی ولو حلال آن، ما را از یاد الله تعالی، آن هم یاد کثیر او غافل کند.

«ابتغوا من فضل الله» را بعضی فقط به معنای کسب رزق و روزی دانسته‌اند که این انحصار قائل شدن، نادرست بوده و در اصل منظور از آن همه کارهای خیر می‌تواند باشد. کارهایی مانند کسب علم، صله رحم، عیادت بیماران، رسیدگی به امور خانواده، تفریح و بسیاری کارهای دیگر.

و صلی الله علی محمد و آله

نمودار درختی مدرس

باز کردن همه | بستن همه