$


جلسه سوم تفسیر آیات مهدوی (امام مهدی در قرآن)

((( دانلود فایل صوتی )))

((( مشاهده و دانلود فایل تصویری از آپارات )))

** گزارش اجمالی:

استاد در این جلسه، به ادامه شرح حدیث اول از کتاب المُحجة پرداخته و ابتدا مطالبی را درباره «المتقین» در قرآن و در آیات اول سوره بقره بیان داشته و در ادامه نیز نکاتی را درباره «الغیب» در آیات مذکور و «الحجة الغائب» در روایت فرمودند..

 

** فرازهایی از جلسه سوم:

◇ روایت اول از کتاب المحجة: بن بابویه، قال: حدثنا علی بن أحمد بن محمد الدقاق رضی‌الله‌عنه، قال: حدثنا محمد بن أبی‌عبدالله الکوفی، قال: حدثنا موسی بن عمران النخعی، عن عمه الحسین بن یزید، عن علی بن أبی‌حمزة، عن یحیی بن [أبی[ القاسم، قال: «سألت الصادق علیه‌السلام عن قول الله عز و جل: «الم، ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدیً لِلْمُتَّقینَ، الَّذینَ یُؤْمِنونَ بِالْغَیْبِ». فقال: «المتقون شیعة علی علیه‌السلام، و الغیب فهو الحجة [الغائب] و شاهد ذلک قوله تعالی: «وَ یَقولونَ: لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَیْهِ آیَةٌ مِنْ رَبِّهِ؟ فَقُلْ: إنَّما الْغَیْبُ لِلّهِ فَانْتَظِروا، إنّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرینَ».»

یحیی بن ابی‌القاسم روایت کرد: «از جعفر بن محمد الصادق علیه‌السلام درباره کلام الله عز و جل: «الم، ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدیً لِلْمُتَّقینَ الَّذینَ یُؤْمِنونَ بِالْغَیْبِ» سؤال کردم، (در پاسخ) فرمودند: «المتقون شیعه علی علیه‌السلام هستند و الغیب، پس همان حجت غایب است و شاهد آن، کلام او تعالی است: «لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَیْهِ آیَةٌ مِنْ رَبِّهِ؟ فَقُلْ: إنَّما الْغَیْبُ لِلّهِ فَانْتَظِروا، إنّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرینَ».»

*‌ در این جلسه، در ادامه جلسه گذشته به بررسی محدوده تقوا پیشگان و معنای «حُجَّةُ الْغَائِبُ» خواهیم پرداخت.

◇ المتقین (تقوا پیشگان):

  • تقوا پیشگان کسانی هستند که پرهیزگاری می‌کنند. «تقی» به معنای سپر است و تقوا پیشه کسی است که در مقابل خود سپری قرار می‌دهد تا از آسیب در امان باشد.
  • در این روایت، تقوا پیشگان شیعیان امیرالمومنین علیه‌السلام معرفی شده‌اند، در این صورت آیا هر گاه در قرآن کریم صحبت از تقوا پیشگان شد، منظور صرفا شیعیان امیرالمومنین علیه‌السلام هستند؟ یا این‌که گاهی اوقات منظور شیعیان امیرالمومنین علیه‌السلام و گاهی هم غیر ایشان را شامل می‌شود؟
  • در آیات قرآن کریم، منظور از تقوا پیشگان وابسته به فحوای آیه می‌باشد. ممکن است در آیه‌ای منظور از تقوا پیشگان صرفا شیعیان امیرالمومنین علیه‌السلام باشند، گاهی هم غیر شیعیان را شامل می‌شود و گاهی نیز هم شیعیان و هم غیر شیعیان را که نمومنه‌هایی را عرض می کنم …

◇ «الحُجَّةُ الْغَائِبُ»:

  • در این روایت، غیب در «يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ» را ایمان آورندگان به «الحُجَّةُ الْغَائِبُ» معرفی کرده است.
  • حال، آیا در این روایت، منظور از «الحُجَّةُ الْغَائِبُ» فقط امام دوازدهم علیه‌السلام است یا سایر ائمه معصومین علیهم‌السلام را هم در زمانی ‌که در دست‌رس افرادی نیستند شامل می‌شود؟ (ایشان بحث جامعی نیز در این مورد داشتند)

* در قسمت پایانی جلسه هم روایتی را که درباره شباهت بستن موی سر خانم‌ها به کوهان شتر و ارتباط آن با آخر الزمان و نشانه ظهور امام عصر، در فضای مجازی پخش شده بود، مورد بررسی قرار دادند.

¤ علاقه‌مندان برای شنیدن صوت کامل این جلسه می‌توانند به پادکست جلسه سوم در کانال‌های یوتیوب و آپارات مراجعه کنند.

نمودار درختی مدرس

باز کردن همه | بستن همه